Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Daniël Rommens
actueel

Dit zijn de drie scenario’s voor de ondersteunende diensten

Willem van Ewijk,
8 september 2016 - 16:12

Het College van Bestuur wil per 1 januari 2017 gesplitst zijn, zo stelt het vanmiddag. Maar wat moet er gebeuren met de ondersteunende diensten als de gezamenlijke ICT-afdeling, Bureau Huisvesting en de schoonmaakdiensten? Consultancykantoor Deloitte stelt drie toekomstscenario voor: ‘splitsen’, ‘handhaven’ of ‘optimaliseren’.

Omdat de UvA en HvA wat de werkwijze betreft nog te veel verschillen gaat er veel energie zitten in het managen van cultuurverschillen, aldus Deloitte. Al dat geregel kost geld en helpt de faculteiten niet vooruit. Samenwerking moet dus efficiënter, daar zou tien tot vijftien procent van de kosten mee kunnen worden bespaard. Daarmee lijkt een van de drie scenario's
– alles hetzelfde houden – meteen van de baan.

 

Door splitsing zou op al deze onnodige managementkosten worden bespaard. Maar Deloitte is positiever over de derde optie: ‘optimaliseren’, oftewel: beter samenwerken. Als je niet splitst hoef je ook niet meer personeel aan te nemen, schrijft de consultantLees hier het hele rapport in pdf-vorm.. De beheerders van de gebouwen en computers van de UvA- en HvA-medewerkers hoeven niet hetzelfde werk te doen; je kunt op grotere schaal apparatuur inkopen en gezamenlijke contracten afsluiten met schoonmaakbedrijven en zo een betere deal onderhandelen. Dat bespaart geld. Dan moet de samenwerking wel efficiënter.

 

Deloitte denkt dat optimaliseren ook het toekomstbestendigst is. Want als alles goedkoper wordt, en soepeler loopt, dan is iedereen tevreden. Of, zoals Deloitte het formuleert: ‘De inschatting is dat op lange termijn de minste discussie zal ontstaan over de relatie inzet, middelen en kwaliteit’. En door betere dienstverlening kunnen de faculteiten zich beter richten op onderwijs en onderzoek.

 

Wat uiteindelijk het beste is, splitsen of optimaliseren hangt af van het draagvlak in de organisaties en de psychologische effecten van de keuzes, schrijft Deloitte. Maar daar heeft de consultant geen onderzoek naar gedaan en dat was ook niet de opdracht. Dat is aan de instellingen zelf. Zoals collegevoorzitter Geert ten Dam eerder tegen Folia zei: ‘We hebben geen verandermanagers nodig.’