Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Wim Daneels (cc, via Wikimedia Commons)
actueel

Minister wil universiteiten meer ruimte bieden voor internationalisering

Sterre van der Hee,
4 juni 2018 - 12:27

Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur & Wetenschap) wil internationalisering blijven faciliteren, zo schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Wel wil ze de instellingen instrumenten geven om verdringing van Nederlandse studenten te voorkomen. 

Internationalisering heeft belangrijke meerwaarde, zo stelt minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur & Wetenschap) in de brief, waarin ze haar visie op internationalisering aan mbo-, hbo- en wo-instellingen presenteert. De toenemende verengelsing leidt tot studenten die ‘beter gekwalificeerd zijn voor een steeds verder globaliserende arbeidsmarkt,’ helpt de wetenschap bij het ‘aantrekken van internationale toponderzoekers’ en draagt, door de komst van internationaal talent, bij aan de Nederlandse kenniseconomie, zo schrijft de minister.

Het beeld van verdringing door buitenlandse studenten klopt niet, stelt Van Engelshoven

Van Engelshoven erkent tegelijkertijd de risico’s en kosten, bijvoorbeeld door investeringen in curricula en taalvaardigheid van staf en studenten, maar stelt dat er geen sprake is van verdringing door buitenlandse studenten. Wel wil Van Engelshoven de instellingen instrumenten bieden om die verdringing in de toekomst te voorkomen: zo moeten opleidingen diversiteit kunnen opnemen in selectiecriteria, of buitenlandse studenten om een handling fee kunen vragen, om te voorkomen dat internationals zich massaal voor meerdere studies inschrijven en er lang onduidelijkheid is over welke studie ze daadwerkelijk gaan volgen.

 

Makkelijker verengelsen

De minister wil daarnaast een wetswijziging doorvoeren in de Wet op het hoger onderwijs waarmee instellingen meer ruimte krijgen hun opleidingen in het Engels aan te bieden. Nu is Engelstalig onderwijs alleen toegestaan als dit ‘noodzakelijk’ is, in de toekomst kan dit als het ‘meerwaarde heeft’. Wel worden instellingen verplicht op opleidingsniveau goede afwegingen te maken, met elkaar te overleggen en rekening te houden met toegankelijkheid voor Nederlandse studenten. Indien nodig moeten ze eerder gemaakte keuzes terugdraaien. ‘De keuze voor uitsluitend Engels is niet voor elke opleiding de juiste, en ook niet voor elke student.’ 

 

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zegt teleurgesteld te zijn: de LSVb hoopte op strengere regels voor verengelsing. ‘Van Engelshoven heeft half werk geleverd,’ zegt voorzitter Tariq Seqbaransingh. ‘Ze zegt oog te hebben voor de keerzijden van verengelsing, maar durft geen echte maatregelen te nemen. We verwachten dat de Tweede Kamer bijstuurt.’ Van Engelshoven stelt voor dat universiteiten bij bachelors moeten overleggen en dat de inspectie toeziet of dit gebeurt, maar dat is onvoldoende, zegt de bond. ‘Het probleem is niet dat universiteiten niet overleggen, maar dat verengelsing deels een verdienmodel is.’

‘Het geld komt niet terug bij hoger onderwijs, terwijl zij wel opdraaien voor de kosten’

Ook het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) betreurt de inhoud van de brief. Voorzitter Rhea van der Dong: ‘In het debat over internationalisering wordt vaak aangehaald dat internationale studenten de schatkist veel geld opleveren,’ aldus het persbericht, ‘[maar] dit geld komt niet direct terug bij hoger onderwijs, terwijl zij wel opdraaien voor de kosten. Het hoger onderwijs wordt telkens weer geconfronteerd met nieuwe bezuinigingen.’

 

UvA: piek in internationale aanmeldingen

Begin mei bleek dat de UvA, voor het eerst in de geschiedenis, meer aanmeldingen van internationals had dan van studenten met een Nederlandse vooropleiding. In 2016 kreeg de UvA nog 2.000 buitenlandse aanmeldingen, tegenover 6.500 in 2017. Dit jaar groeide dat tot 8.706, een stijging van 34 procent. Ter vergelijking: het aantal Nederlandse aanmelders is 8.545, 2,5 procent meer dan vorig jaar. Dit betekent zeer waarschijnlijk niet dat er volgend jaar meer buitenlandse dan Nederlandse eerstejaars zijn. Vorig jaar begon slechts 23 procent van de aanmelders met een buitenlandse vooraanmelding daadwerkelijk aan een UvA-studie, onder Nederlandse aanmelders was dit 60 procent.

 

Op dit moment is bijna een kwart van de universitaire bachelorstudies in Nederland het Engels, bij masters ligt dat percentage rond de 70 procent.