Een aantal weken geleden steunden studenten interdisciplinaire sociale wetenschap (ISW) hun stakende docenten via een ‘spamactie’. Inmiddels is het tij gekeerd. ‘Wij zijn de dupe van een staking die niet om ons draait.’
Sommige docenten interdisciplinaire sociale wetenschap (ISW) en andere studies, kijken de tentamens niet meer na omdat ze vinden dat er meer aandacht moet komen naar docenten met tijdelijke contracten. Studenten ervaren hierdoor veel ‘onzekerheid over het behalen van hun bindend studieadvies (BSA)’. Dat zegt Ellen Rouers (19, student ISW). Zij en haar medestudenten weten nu niet of ze hun vakken hebben gehaald en op de goede weg zijn richting het halen van hun BSA-norm, of niet.
Daarom heeft Rouers met een aantal medestudenten een brief opgesteld die ze hebben gestuurd naar onder andere de opleidingsdirecteur van ISW, de opleidingscommissie, docenten en studentenvakbond Asva. Hierin schrijven ze dat ze ‘van zijn mening dat er tijdens de staking veel besluiten buiten ons om zijn genomen. Dit heeft bij vele studenten een gevoel van onzekerheid en een enorm verlies in motivatie, stress en vertrouwen tot gevolg gehad.’
Het tij gekeerd
Ondanks de gevolgen die de studenten ondervonden, stelden een aantal ISW-ers medio april een brief op naar Agneta Fischer, de decaan van de Faculteit Maatschappij- & Gedragswetenschappen. Met deze spamactie betoogden ze juist hun steun naar hun stakende docenten. Nu klinkt er duidelijk een ander geluid. Rouers en haar medestudenten vinden nu dat er zowel vanuit de UvA, als vanuit de docenten beter gecommuniceerd had moeten worden over de staking.
‘Ik snap heel goed waarom de docenten staken, dus deze brief is niet per se gericht aan de docenten en waarom zij staken. Maar het gaat meer over de hele gang van zaken die ertoe heeft geleid dat met ons als studenten niet helder gecommuniceerd werd over onze tentamens. Deze staking draait namelijk niet om de studenten, maar wij zijn er inhoudelijk toch de dupe van,’ zegt Rouers.