Don’t wanna miss anything?
Please subscribe to our newsletter
actueel

Dirk Wolthekker,
29 mei 2016 - 10:56
About
Share on
‘Het is niet zo dat de patiënt naar huis wordt gestuurd zodra de camera’s uit gaan’

Privacy

VUmc heeft een aantal jaren geleden ook in samenwerking met RTL een programma willen maken over de gezondheidszorg, maar dat ging grandioos de mist in met een financiële strop en reputatieschade tot gevolg. Het programma 24 uur tussen leven en doodLees hier meer over het programma op de Wikipediapagina. werd schielijk van de buis gehaald toen bleek dat de privacy van patiënten was geschonden doordat er verborgen camera’s waren opgesteld waar patiënten niets van wisten.

 

‘We zijn erg voorzichtig met dit soort zaken, want de privacy komt gemakkelijk in het geding, maar ik denk dat het risico nu gering is,’ zegt Grommers. ‘We willen integere televisie, van verborgen camera’s is uiteraard geen sprake, alle patiënten wilden graag meedoen. Meer dan tweeduizend mensen hebben zichzelf aangemeld via de site van RTL. We hebben natuurlijk het evaluatierapport van VUmc goed bestudeerd en zullen niet dezelfde fouten maken. De afspraken met RTL zijn afgestemd met bestuur en voorlichting van UvA en VU.’

 

Naamsbekendheid

In elke aflevering komen patiënten voor met een tandheelkundig probleem, die worden behandeld door een tandarts van Acta. De patiënten komen uit het hele land en hoeven voor de behandeling niet te betalen. Grommers: ‘En we voeren het hele behandelplan uit. Het is niet zo dat de patiënt naar huis wordt gestuurd zodra de camera’s uit gaan. De behandeling gaat zonder camera’s gewoon verder, bij Acta of elders. Natuurlijk is het emotietelevisie, maar wel met een inhoudelijke boodschap en het is bovendien een manier om een breed publiek te bereiken. Misschien wel juist het publiek dat we willen bereiken: mensen die hulp nodig hebben bij hun mondverzorging.’

 

Ook voor Acta zelf, dat patiënten nodig heeft nu een deel van de masterstudenten van de vestiging Almere naar Amsterdam komt, kan de serie publicitair gezien goed uitpakken, zegt Grommers. ‘We kunnen wel wat nieuwe patiënten gebruiken en op deze manier belichten we de naamsbekendheid en het zorgaanbod van Acta.’

read more