Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Willemijn van Dolen | Het Netflix-toerisme heeft ook een keerzijde
Foto: Jacek Dylag / Unsplash
opinie

Willemijn van Dolen | Het Netflix-toerisme heeft ook een keerzijde

Willemijn van Dolen Willemijn van Dolen,
24 juni 2024 - 15:03

Tijdens je vakantie alle locaties bezoeken uit je favoriete films of serie: het wordt steeds populairder. Dat heeft ook een schaduwkant, ontdekte columnist Willemijn van Dolen: onrealistische verwachtingen.

Ik las in de krant dat er nog nooit zoveel bezoekers in Amsterdam waren als in 2023 en dat dit onderdeel is van een internationale trend van meer toeristen. Je staat misschien zelf ook op het punt om op vakantie te gaan. Tijdens die trips willen we vaak de hoogtepunten van de bestemming zien. Naast standaard attracties zoals het Rijksmuseum in Amsterdam of de Eiffeltoren in Parijs hoort daar tegenwoordig ook ‘set-jetting’ of Netflix-toerisme bij.

 

Daarbij bezoek je de locaties uit je favoriete film of serie. In Amsterdam kun je moviewalks maken, langs filmlocaties als De Dampkring waar Brad Pitt, George Clooney en Matt Damon samen kwamen in Ocean’s 12. Bekende bronnen van Netflix-toerisme zijn Emily in Paris, The White Lotus (Taormina op Sicilië) en Ripley (Amalfikust in Italië).
 
Mijn eerste gedachte was dat de winkeliers hier wel blij mee zouden zijn; meer aanloop betekent immers meer omzet. Je wil een croissant van dezelfde bakker als Emily en slapen in het hotel waar The White Lotus is opgenomen. Toch klinkt er niet alleen maar gejuich bij de ondernemers.

De bakker smeekt nu dan ook om geen negatieve recensies meer achter te laten

Zo klaagt de bakker, Thierry Rabineau, uit Emily in Paris dat zijn nieuwe Netflix-klanten onrealistische verwachtingen over zijn croissants hebben. Gevolg: negatieve recensies. Ondanks dat zijn omzet voor veertig procent bestaat uit Emily-fans, lijdt de bakker onder de kritiek die hij oneerlijk vindt. Zoals zijn dochter op TikTok zegt; “A lot of people expect to find something out of this world but we are just a very traditional boulangerie. We're not here to sell you a dream.” De bakker smeekt nu dan ook om geen negatieve recensies meer achter te laten.
 

Ik begrijp zijn frustratie. Maar misschien leggen zelfs de negatieve reacties hem geen windeieren. Onderzoek toont aan dat recensies die als oneerlijk worden gezien juist op empathie kunnen rekenen en ondersteunende, positieve reacties uitlokken. Men wil het bedrijf steunen en juist daar kopen. Volgens de onderzoekers creëer je empathie en daarmee bescherming tegen de mogelijke negatieve gevolgen van negatieve recensies, door de mensen achter de werknemers te laten zien en door persoonlijke en menselijke reacties te geven als bedrijf.

 

Ook het benadrukken waarom oneerlijke beoordelingen oneerlijk zijn, verhoogt empathie en zorgt ervoor dat de mensen de winkel willen bezoeken. Bakker Rabineau doet dat heel goed. Hij staat met een mooie foto van zijn Boulangerie Moderne in the Daily Mail met de kop: Emily in Paris bakery made famous by TV show begs fans to stop leaving BAD reviews after visitors said it does not live up to its image. In plaats van er onder te lijden zou hij het voorbeeld kunnen volgen van ondernemers die er zelfs een schepje bovenop gooien. Een broodjeszaak heeft een bord voor de deur met de tekst “Come in and try that worst sandwich that one guy on Yelp ever had in his life”. Oftewel: If you can’t beat them, join them!

website loading